więtoć. To słowo wywołuje takie legalistyczne obrazy jak długie suknie, brak makijażu, zasady dotyczšce tego, co wolno, a czego nie wolno; jak oglšdanie telewizji, zakaz tańczenia czy grania w gry. Wydaje się, że wszystko, co cieszy, jest zakazane. Ci, którzy zostali wpakowani w Holiness churches (kocioły uwięceniowe), przysięgali póniej, że będš trzymać się z dala od wszystkiego, co choćby przypomina więtoć. Wynik jest taki, że wielu z powodu błędnej idei więtoci poszło w drugš skrajnoć, gdzie wszystko ujdzie.
Niemniej należy pamiętać apostolskie napomnienie: Hebr. 12:14 Dšżcie do pokoju ze wszystkimi i do uwięcenia, bez którego nikt nie ujrzy Pana. więtoć jest tak ważna, że bez niej nie zobaczysz Pana, ani tutaj w tym życiu, ani w tym, które ma przyjć. Ludzie zastanawiajš się nad tym, czy będš mogli wejć do nieba, nawet jeli żyjš bardzo grzesznym życiem. Biblia bardzo wyranie ostrzega, mówišc o tym, że grzeszne życie może nie dopucić ludzi do nieba: Gal 5:19 Jawne za sš uczynki ciała, mianowicie: wszeteczeństwo, nieczystoć, rozpusta, 5:20 bałwochwalstwo, czary, wrogoć, spór, zazdroć, gniew, knowania, wanie, odszczepieństwo, 5:21 zabójstwa, pijaństwo, obżarstwo i tym podobne; o tych zapowiadam wam, jak już przedtem zapowiedziałem, że ci, którzy te rzeczy czyniš, Królestwa Bożego nie odziedziczš.
Ja tego nie napisałem, Zrobił to Pawe. Jeli więc nie lubisz tego, co napisał, porozmawiaj o tym z nim. Jestem tylko chłopcem na posyłki. Jeli ten fragment nie wystarczy ci, to co powiesz o tym?: 1 Kor 6:8 Tymczasem wy sami krzywdzicie i szkodę wyrzšdzacie, i to braciom. 6:9 Albo czy nie wiecie, że niesprawiedliwi Królestwa Bożego nie odziedziczš? Nie łudcie się! Ani wszetecznicy, ani bałwochwalcy ani cudzołożnicy, ani rozpustnicy, ani mężołożnicy, 6:10 ani złodzieje, ani chciwcy, ani pijacy, ani oszczercy, ani zdziercy Królestwa Bożego nie odziedziczš.
To jest ostrzeżenie skierowane do wierzšcych, ponieważ mówi: tymczasem wy sami krzywdzicie i krzywdę wyrzšdzacie, i to braciom. Widać wyranie, że Paweł ostrzega Kociół. Rozumiem również, że każdy szczery wierzšcy może upać i popełnić błšd. Bóg nie pieszy się z sšdzeniem nas. On obiecał, trwać przy odstępcach: Jer 3:14 Wróćcie, synowie zbuntowani, mówi Pan, bo to Ja jestem waszym Panem. Bóg nie tylko nie odstšpił od odstępczych dzieci, choć Jego dzieci mogš odstšpić od Niego. Prawdziwe dzieci będš pokutować i pójdš dalej drogš więtoci i będš zbawione. Nie błšdcie w tej sprawie i nie dajcie się zwieć; więtoć jest istotna dla zbawienia. więtoć jest jak małżeństwo więtoć jest dwukierunkowa: jest to oddzielenie od wiata po to, aby przyłšczyć się do Pana.
Dobrym obrazem jest małżeństwo. W małżeństwie żona i mšż opuszczajš wszystkich innych, aby przylgnšć do siebie nawzajem. Para faktycznie nie jest połšczona, jeli wszystko, co robiš, to powstrzymywanie się od spotykania z innymi ludmi, lecz nigdy nie wchodzenie w intymnš relację ze sobš. więtoć została niestety połšczona z oddzieleniem od wiata i grzechu, lecz bez intymnego połšczenia z Panem. Intymnoć sprawia, że więtoć jest radosna. Jeli stale koncentrujesz się na tym, czego ci nie wolno, to nie będziesz szczęliwy ze więtoci. To jak małżeństwo, które nigdy nie zdradza, lecz też nie sypia ze sobš. Czy to jest dobre? Nigdy, nigdzie, z nikim innym nie spali, lecz jeli nie majš intymnej relacji ze sobš nawzajem, to majš tylko połowę małżeństwa. Niektórzy chrzecijanie majš tylko połowę relacji z Bogiem. Abstynencja od grzechu jest rodkiem twojego otwarcia się dla Boga. Jeli twoje życie jest grzeszne, to grzech odwraca twojš uwagę i oddanie od Boga, a relacja z Nim cierpi na tym.
Ludzie często pytajš mnie: Dlaczego nie mogę robić tego czy tamtego? i zazwyczaj odnoszš się do jakich grzesznych rzeczy. Jest tak dlatego, że te rzeczy stajš się jak kochanka czy żigolo odwracajšcy uwagę od Boga. W końcu okaże się, że bardziej jeste zainteresowany grzechem niż kultywowaniem relacji z Bogiem.
Prawdš jest to, że najbardziej szczerzy wierzšcy popadajš w grzech dlatego, że ich relacja z Bogiem cierpi. Usłyszysz, jak zagubiony współmałżonek mówi: To nie ta inna kobieta rozbiła moje małżeństwo, ponieważ ono już od dawna miało problemy. To samo dotyczy grzechu: większoć ludzi wpada w grzech, ponieważ nie przylgnęli intymnie do Boga. To dlatego musimy kultywować relację z Bogiem przez czytanie Biblii, modlitwę, społecznoć w kociele i wydawanie dobrych owoców, a szczególnie zdobywanie dusz. Gdy nieustannie to robisz, nie będziesz tak podatny na grzech, a dodatkowo zbliżysz się do Boga.
Nie używaj tego, co napisałem, jako wymówki, pozwalajšcej na to, aby grzech pozostał w twoim życiu. Nie błšd w tej sprawie: grzech spowoduje, że twoja miłoć do Boga oziębnie. Mogło być prawdš, że małżeństwo przeżywało problemy, zanim pojawiła się ta druga kobieta, lecz ta inna zdecydowanie pogorszyła ten stan. Podobnie jest z grzechem. Może twoja relacja z Bogiem już przeżywa problemy, lecz grzech tylko je powiększy. więtoć uzdalnia cię do widzenia Najważniejszš rzeczš, jakš trzeba zrobić, aby się do kogo zbliżyć to zobaczyć go. Relacje na dużš odległoć sš trudne do utrzymania. Tak samo jest z Bogiem: musisz widzieć Pana, jeli chcesz się do Niego zbliżyć. Hebrajski autor gra na słowie widzieć. Bez więtoci nikt nie ujrzy Pana. Mógłby powiedzieć, że nikt nie zostanie zbawiony, lecz zamiast tego wybrał słowo ujrzeć, ponieważ to słowo sugeruje relację, a nie tylko wysiłki podejmowane w celu podobania się Bogu, aby mógł być zbawiony. Zauważ, jak często używa tego słowa w tym rozdziale (w j. angielskim gra słów przyp. tłum.).
w. 15 See to it
BACZCIE
w. 16 See
that no one is sexually immoral
BACZCIE
w. 25
See to it that you do not
STRZEŻCIE SIĘ (BACZCIE
(Najbliższej jest baczenie według Słownika Języka Polskiego sposób patrzenia na co, słuchania czego: z największš uwagš, czujnie (spodziewajšc się jakiego zagrożenia) przyp. tłum.)
więtoć otwiera twoje oczy na wielkoć Boga i na to, jak paskudna jest wiatowoć. Grzech zalepia cię na kilka ważnych prawd, a więtoć uzdalnia cię do widzenia wielu rzeczy.
1. Patrzcie na cennš łaskę Bożš
List do Hebrajczyków mówi: 12:15 Baczcie, aby nikt nie pozbawił się łaski Bożej Był pewien człowiek, któremu podarowano bardzo cennš i droga wazę, lecz on nie wiedział, jak jej używać, więc korzystał z niej jako z popielnicy. Tak dzieje się z chrzecijanami, którzy idš w grzech wierzšc, że Bóg szybko im przebaczy. Sprytnie używajš łaski Bożej do praktykowania niemoralnoci. Racjonalizujš swoje zachowanie mówišc: No, w końcu nikt nie jest doskonały, skoro więc Bóg przebaczy wszystko, to mogę również zrobić cokolwiek.
Listu Judy ostrzega nas przed takim myleniem: 1:4 Wkradli się bowiem pomiędzy was jacy ludzie, na których od dawna wypisany został ten wyrok potępienia, bezbożni, którzy łaskę Boga naszego obracajš w rozpustę i zapierajš się naszego jedynego Władcy i Pana, Jezusa Chrystusa. Możesz korzystać z łaski Bożej, aby powiedzieć nie bezbożnoci lub zrobić z niej licencję, dajšcš ci zgodę na powiedzenie tak niemoralnoci (patrz Tyt. 2:12).
Gdy masz na co licencję, masz skłonnoć do korzystania z niej do tego celu, do którego cię uprawnia. Na przykład, przed otrzymaniem prawa jazdy rzadko kiedy lub nigdy nie prowadziłe samochodu, lecz po jego otrzymaniu prowadzisz cały czas. Juda ostrzega nas przed pewnymi nauczycielami, którzy zachęcajš więtych do grzechu. Nauczajš w taki sposób, że więtym wydaje się, iż w porzšdku jest grzeszyć.
Pod koniec szkoły redniej była pewna nauczycielka na zastępstwie, która zaczęła mówić nam o Jezusie. Byłem podekscytowany słyszšc jš, ponieważ byłem nawróconym wierzšcym. Pewien uczeń zapytał jš: Czy w porzšdku jest palić narkotyki i nadal być chrzecijaninem? Nauczycielka zaszokowała wszystkich: Oczywicie, ja sama palę. Widzisz, nie ma znaczenia, co robisz, liczy się tylko to, w co wierzysz. Zatem, dopóki wierzysz w Jezusa, będziesz zbawiony, nawet jeli robisz takie rzeczy, które wydajš się złe.
Włanie przed tego typu nauczaniem ostrzegał nas apostoł. Prawdziwa wiara prowadzi do zmiany stylu życia. Takie nauczanie w rzeczywistoci odrzuca to, że Jezus Chrystus jest naszym suwerennym Władcš i Panem. Ludzie pytajš mnie: Czy wierzysz w Pańskie zbawienie? Chodzi im o to, czy musisz uczynić Jezusa Panem, aby być zbawionym, czy też może On być po prostu twoim Zbawicielem, a nie Panem?
W Licie do Rzymian Paweł pisze: 10:9 Bo jeli ustami swoimi wyznasz, że Jezus jest Panem , zbawiony będziesz. Nie wystarczy, że wyznacz, że On jest twoim Zbawicielem. On musi być twoim Panem po to, aby mógł być twoim Zbawicielem. Jezus nie będzie twoim Zbawicielem, jeli nie jest twoim Panem. Juda mówi nam, że ludzi, którzy zamieniajš łaskę Bożš na licencję do grzechu, nie majš Jezusa za swojego Pana i mówi, że potępienie takich jest pewne.
2. Baczcie na zanieczyszczenie zgorzknienia
List do Hebrajczyków mówi: 12:15 baczcie, żeby nikt nie pozostał z dala od łaski Bożej, żeby jaki gorzki korzeń rosnšcy w górę, nie wyrzšdził szkody i żeby przezeń nie pokalało się wielu. Gdy kto podšża za więtociš, to wyraniej widzi swoje własne słaboci, zatem jest cierpliwy wtedy, gdy inni go raniš. Pokaż mi osobę zgorzkniałš wobec innych, a ja pokaże ci kogo, kto nie jest wdzięczny Bogu za przebaczenie, które sam otrzymał. Zgorzknienie spowodowało, że wielu wierzšcych odpadło od Boga. Przestali chodzić do kocioła, ponieważ kto w kociele zranił ich. Gdy zrozumiesz najwyższš cenę, jakš Jezus zapłacił za to, aby mógł otrzymać przebaczenie, zostaniesz przygnieciony jego miłosierdziem dla ciebie i szybko będziesz przebaczał każdemu i wszystko, cokolwiek ci złego się stanie.
Jezus opowiedział przypowieć, aby to zilustrować. Oto był pewien król, który zaczšł robić rozrachunki i przyprowadzono do niego człowieka, który był my winien miliony dolarów. Skoro nie był w stanie oddać, pan nakazał, aby jego wraz z żonš i dziećmi sprzedano, aby dług spłacić. Sługa rzucił się na kolana i zaczšł błagać: Okaż mi cierpliwoć, a oddam ci wszystko. Pan sługi użalił się nad nim, dług mu darował i pucił go wolno. Jednak, gdy tylko wyszedł, znalazł swego współsługę, który był mu winien kilka dolców. Złapał go, zaczšł dusić: Oddaj, co mi winien! zażšdał. Tamten padł na kolana, błagajšc go: Okaż mi cierpliwoć, a ja ci oddam. Lecz ten nie zgodził się i zamiast poczekać jeszcze, wrzucił tego człowieka do więzienia. Gdy inni zobaczyli, co się stało, dotknęło ich to, poszli i powiedzieli swemu panu o tym. Wtedy pan przywołał sługę i powiedział mu: Sługo zły, cały tamten dług darowałem ci, ponieważ błagałe mnie o to. Czyż ty nie powiniene okazać miłosierdzia współsłudze swemu, jak ja tobie? I w gniewie wrzucił go do więzienia, aby był torturowany, dopóki nie zwróci wszystkiego, co jest winny.
Jezus podsumował tę przypowieć mówišc: Mat18:35 Tak też uczyni wam Ojciec mój, który jest w niebie, jeli każdy nie przebaczy całym sercem swojemu bratu. Ten człowiek nie docenił królewskiego przebaczenia i w swej własnej sprawiedliwoci zaczšł le traktować tego, kto go le potraktował w przeszłoci. Wielu chrzecijan działa w taki sam sposób. Zamiast docenić wartoć Bożego miłosierdzia dla ich dusz, reagujš le wobec tych, którzy zgrzeszyli. Jeli podšżasz za więtociš, to będziesz łagodny i przebaczajšcy wobec innych.
3. Baczcie na koszty seksualnej niemoralnoci
Hebr. 12:16 mówi: Baczcie, aby się nie znalazł jaki rozpustnik lub cudzołożnik W ciele Chrystusa panuje ogromna epidemia, stała się rakiem i rozszerza się gwałtownie wród kociołów, a nawet przywództwa, a jest to seksualna niemoralnoć. Jeli nie odetniemy tego, szybko to zniszczy ciało Chrystusa.
Nie ma co do tego żadnych wštpliwoci, że żyjemy w bezprecedensowych czasach, w których niemoralnoć seksualna otacza nas wszędzie. Nie przejedziesz samochodem daleko, aby nie zauważyć erotycznych obrazów, we do ręki gazetę i to jest także tam. Włšcz telewizor, a zaraz zacznie stamtšd do ciebie krzyczeć. Wybierz się na mecz piłki nożnej, a zatańczy przed tobš. Otwórz e-mail, a wyskoczy na ciebie. Nie da się żyć w tym wieku i nie oglšdać tych zdjęć, nie powinno więc szokować nas to, że seksualna niemoralnoć jest najbardziej powszechnym grzechem naszych dni. Tak jest.
Musimy rozumieć, jakie sš koszty tego grzechu. Zobacz na telewizyjne służby, które już nie istniejš lub straciły swojš oglšdalnoć, a będziesz wiedział, jak wysoka jest cena popadnięcia w tę nieczystoć. Podczas gdy wiat pogršża się w tym grzechu, Bóg zapewnia, że jest do zapłacenia cena za seksualne grzechy: rozpustników i cudzołożników osšdzi Bóg (Hebr 13:4).
Geje mogš sobie maszerować w żšdaniu swoich praw, lecz długoć ich życia jest najkrótsza za wszystkich grup w naszym kraju. Nikt nie może kpić z Boga, gdy chodzi o seksualnš niemoralnoć. Wysoko postawieni posługujšcy czasami używali swoich pozycji do nagabywania sióstr w Panu. Sšdzili, że to jako przejdzie, lecz bam! spadł osšd.
Nie zrozumcie mnie le, Bóg przebacza, On przebaczy każdemu pokutujšcemu wierzšcemu, lecz pomimo, że przebacza, często jest do zapłacenia cena za niedyskrecje. Czasami Bóg może użyć prawa do sprowadzenia sšdu. Znałem ludzi, którzy wykorzystali dzieci i teraz siedzš za kratkami. Kiedy siadywali w ławkach, lecz to się skończyło. Musimy przyjšć to ostrzeżenie i uciekać od seksualnej niemoralnoci.
4. Patrzcie na korzyci wiary
Hebr. 12:16 (BT) i aby się nie znalazł jaki rozpustnik i bezbożnik, jak Ezaw, który za jednš potrawę sprzedał swoje pierworodztwo. Być bezbożnym nie oznacza, że jeste ateistš, lecz że żyjesz w taki sposób, jakby Bóg nie istniał. List do Hebrajczyków mówi, że Bóg odpłaca tym, którzy mu ufajš. Często chrzecijanie zniechęcajš się, gdy nie widzš Bożego błogosławieństwa nad swoim życiem. Czasami sprzedajš swoje pierworództwo, aby cieszyć się rozkoszami grzechu, lecz przyjemnoci trwajš tylko krótko. Wkrótce jednak odkryjš, jak bardzo upadli.
Czasami ludzie upadajš tak dalece, że tracš wszelkie realne pragnienie zmiany. To włanie zdarzyło się Ezawowi. Stracił swoje prawo syna pierworodnego, a gdy błagał ze łzami, nie mógł już osišgnšć zmiany w. 17 (BT) A wiecie, że póniej, gdy chciał otrzymać błogosławieństwo, został odrzucony, nie znalazł bowiem miejsca na nawrócenie, choć go szukał ze łzami.
Kenneth Hagin opowiadał historię pewnej ewangelistki, która była potężnie przez Boga używana, miała wspaniałš służbę uzdrawiania. Którego dnia opuciła męża i dzieci, aby romansować z żonatym mężczyznš. Ludzie usiłowali odcišgnšć jš od tego, lecz nie chciała słuchać. Hagin zaczšł się modlić o niš i w czasie modlitwy miał wizję. Zobaczył, że do jej drzwi podszedł mężczyzna ubrany w todze, a ona mu otworzyła. Mężczyzna przy drzwiach usiłował odwieć jš od współżycia z tym mężczyznš, lecz ona powiedziała mu: Posłuchaj, wyno się stšd. Nie chcę mieć nic do czynienia z tobš i twoim Bogiem. Całkowicie odrzuciła wiarę, którš kiedy głosiła.
Zbawienie jest jak węgiel, więtoć jak diament. Możesz być zbawiony, lecz poprzez dyscyplinowanie Pańskie i Bożš obróbkę węgiel zmienia się w diament. Nie pozwalaj na to, aby wystarczało ci samo zbawienie, pragnij również więtoci.
Widzisz, bez więtoci nie możesz widzieć Pana. Jeste lepy na twoje własne upadki, grzechy i jeste oziębły w swej relacji z Bogiem. Zachęcam cię do naciskania w stronę prawdziwej więtoci z Bogiem, a zostaniesz obficie wynagrodzony przez Pana.
(z serwisu www.poznajpana.org)
Tom Brown, P.O. Box 27275 El Paso, TX 79926 (915) 857-0962
www.tbm.org www.charismatic.org